среда, 20. април 2011.

Stari i novi Filmforum

Aprila 1971 Božidar Zečević je pokrenuo Filmforum u SKC-u. Već odabirom naziva, usmerenje Filmforuma je jasno određeno - ka nezavisnoj, alternativnoj, eksperimentalnoj i neprofitnoj produkciji, koju su filmforumi inače u svetu, upravo tada osnivani, uglavnom potencirali. Od samog početka se Filmforum SKC-a ispostavio kao ujedno i mesto prikazivanja filmskog nasleđa i aktuelne filmske produkcije koja nije mogla da se vidi u repertoarskim bioskopima, i kao mesto kritičkog misljenja, na kome se nije povlađivalo proseku filmske ponude. Zapisi nekih od razgovora voženih na Filmforumu 1971, kao što je, na primer, razgovor pred festival u Puli te godine, objavljen u Biltenu Filmforuma, danas se pokazuju kao veoma značajni dokumenti i za istoriju naše kinematografije i za istoriju kritičkog mišljenja o filmu kao medijumu izražavanja i sredstvu društvenog delovanja.

Četiri decenije kasnije, iako su teorijske pretpostavke na kojima su Filmforum i  Aprilski susreti, kao festival proširenih medija, dobile svoje pun akademski legitimitet (tu se misli prevashodno na Jangbladovu teoriju proširenog filma, i proširenih medija uopste), kao i legitimitet u institucionalnoj praksi (ULUS odavno ima sekciju prosirenih medija), ti i takvi razgovori kakvi su na Filmforumu voženi i dalje su incidentna pojava. Kao i mnoge druge progresivne inicijative sa emancipatorskim potencijalom, i ova je ostala na samoj margini kulturnih istorija, zanemarena i u teoriji i u praksi. Obnavljanje Filmforuma, stoga, ima za cilj da istorizuje njegovo nasleđe i obnovi način mišljenja i delovanja koji se Filmforumu praktikovao. Cilj novog Filmforuma biće, stoga, proizvodnja diskursa o pokretnim slikama u filmu i drugim vizuelnim umetnostima, u interdisciplinarnom kontekstu i kritička recepcija onog  nasleđa koje je izmaklo disciplinarnim podelama. Aktivnosti Filmforuma će se odvijati utorkom uveče u SKC-u, i to u više ciklusa, kao što su: U (post)produkciji (ciklus razgovora sa autorima koji su još u procesu produkcije rada), Zanemareno nasleđe (institucionalno: kao nasleđe Avala filma, Neoplante, Kino kluba Beograd, Dunav filma,Zastava filma, AKK Beograd, itd, i nasleđe pojedinačnih autora koji nikada nisu dospeli u fokus), Film i druge vizuelne umetnosti (film drugim sredstvima, filmska medijacija slikarskih i drugih umetničkih dela, vizuelne umetnosti u sistemu produkcije filma, itd), i Film kroz tekst (tekstualna interpretacija filmske produkcije, njeni konteksti i načini artikulacije tog sadržaja).

Нема коментара:

Постави коментар